Betekenisvol leren in samenhang
Wat is IPC?
Het International Primary Curriculum (IPC) is een thematische manier van lesgeven. We verbinden vakken (taal, wereldoriëntatie, kunstzinnige vorming, digitale vaardigheden) binnen één herkenbaar thema. Elk thema heeft heldere leerdoelen: kennis (wat je weet), vaardigheden (wat je kunt) en persoonlijke ontwikkeling (hoe je samenwerkt, doorzet, reflecteert).
Kinderen leren het best als ze begrijpen waarom iets ertoe doet. IPC vergroot betrokkenheid en biedt structuur: dezelfde opbouw, zichtbare doelen en afwisselende werkvormen. Zo versterken we basisvaardigheden (taal/lezen en rekenen) in context, met veel aandacht voor samenwerken, presenteren en reflecteren.
Hoe werkt een thema?
Start – We haken aan bij de leefwereld van kinderen: een prikkelende introductie, vragen verkennen en voorkennis ophalen.
Onderzoek & maken – Doelen staan zichtbaar op de leerwand. Kinderen krijgen instructie op maat, onderzoeken, ontwerpen en maken.
Presenteren & reflecteren – Aan het eind delen we resultaten (bijv. expo, krant, mini-museum) en kijken we samen terug: wat hebben we geleerd en hoe?
OGO in onze aanpak
IPC op De Origon is geïnspireerd door Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). OGO benadrukt leren in betekenisvolle, sociaal-culturele praktijken—met échte rollen, zoals journalist, onderzoeker of ontwerper. Leerkrachten bouwen doelgericht aan:
- betrokkenheid en eigenaarschap (kinderen denken mee over vragen en aanpak),
- zone van naaste ontwikkeling (hulp die nét verder brengt),
- rijke interactie (samen onderzoeken, verwoorden, verbeelden),
- reflectie (kinderen kunnen laten zien en uitleggen wat ze leerden).
Zo koppelen we nieuwsgierigheid aan duidelijke doelen en resultaten waar kinderen trots op zijn.
Doelen en volgen van ontwikkeling
Doelen per thema zijn zichtbaar in de klas en in kindtaal besproken. We volgen ontwikkeling door observaties, werk, gesprekken en passende (tussen)toetsen. Wat we zien, gebruiken we om het onderwijs bij te stellen: voor de groep en per leerling.
Differentiatie en ondersteuning
Niet ieder kind heeft hetzelfde nodig. We werken met doelgerichte instructie (voordoen–samen–zelf), verlengde instructie waar nodig en verrijking voor wie meer aankan. Extra hulp organiseren we zoveel mogelijk in de klas; als er meer nodig is, doen we dat samen met ouders en ons ondersteuningsteam.
Wat ziet u terug in de klas?
- Leerwand met thema, vragen en leerdoelen.
- Afwisselend werken: instructie, onderzoek, ontwerpen/maken, presenteren.
- Taal en lezen in context (woordenschat, spreken/luisteren, schrijven).
- Digitale middelen die het leerdoel ondersteunen (bijv. opzoeken, presenteren).
- Rustige, voorspelbare organisatie en duidelijke routines.
Hoe sluit u thuis aan?
- Praat over het lopende thema: wat onderzoeken jullie, wat wil je nog weten?
- Bezoek eens een bibliotheek, museum of plek die bij het thema past.
- Lees elke dag (samen of zelfstandig) en laat uw kind vertellen over de tekst.
- Help bij praktische opdrachten (materialen, foto’s, interview).
- Vier het eindproduct: kom kijken en stel vragen over het gemaakte werk.
Veelgestelde vragen
Hoe vaak is er een nieuw thema?
- Meerdere keren per jaar; thema’s variëren in duur (enkele tot meerdere weken).
Hoe verhouden IPC en basisvakken zich?
- Basisvaardigheden krijgen elke dag gerichte instructie én komen terug in het thema.
Hoe weet ik waar mijn kind aan werkt?
- U ziet doelen en werk in de klas (aan de Themawand). Ook laten we via de schoolapp Parro regelmatig vanuit de groep weten waar we mee bezig zijn; we bespreken voortgang in individuele ontwikkelgesprekken.
Zin om het te ervaren?
U bent van harte welkom om tijdens een ochtend rond 9.00 uur een lopend thema te komen bekijken. We laten u zien hoe doelen zichtbaar zijn, hoe kinderen werken en wat IPC/OGO in de praktijk betekent.
Klik
hier om de ouderbrochure IPC te downloaden